Dnh online academy: Wsparcie na drodze po akademickie marzenia – Fundacja Project Access

DnH Online Academy: wsparcie na drodze po akademickie marzenia – Fundacja Project Access

Proces aplikacji na studia za granicą potrafi spłoszyć nawet najlepszych kandydatów. Z tego powodu powstaje wiele inicjatyw, takich jak Droga na Harvard, które mają na celu wspieranie ambitnych uczniów w ich ścieżce na najlepsze światowe uczelnie. Podczas naszych webinarów wielokrotnie wspominaliśmy o wartościowych instytucjach, a teraz przedstawimy Wam jedną z nich – Project Access.

Spotkanie z członkami fundacji Project Access Polska poprowadził Wojciech Walniczek, dyrektor Droga na Harvard – Online Academy. Jego gośćmi byli Wojciech Łabuń, student prawa na University of Cambridge, współprzewodniczący Project Access Polska oraz Marcin Bąk, student inżynierii na University of Cambridge, członek i mentor Project Access Polska, opowiedzieli o głównych założeniach organizacji oraz sposobie jej funkcjonowania. 

Czym jest Project Access Polska?

Project Access Polska to fundacja, założona w 2016 roku przez polskich studentów z Oxford University, która udziela bezpłatnej pomocy uczniom w zawiłym procesie rekrutacyjnym na zagranicznych uczelniach. Członkami organizacji są studenci i absolwenci topowych uczelni, takich jak Oxford i Cambridge. Na podstawie własnego doświadczenia podpowiadają, jak najlepiej przygotować dokumenty, jakie książki czytać, ale również dostarczają kompleksowych informacji, dotyczących możliwego finansowania. 

Jak zostać podopiecznym Project Access Polska?

Uczniowie zainteresowani studiami za granicą i potrzebujący pomocy, zgłoszenie powinni złożyć w pierwszej lub drugiej klasie liceum przez stronę https://projectaccess.org/team-poland. Dzięki temu, będą mieli czas na współpracę z mentorem oraz właściwe przygotowanie do procesu aplikacji. 

– Analizując formularze kandydatów, zwracamy uwagę na ich motywację do nauki, zainteresowania oraz zaplecze finansowe. Naszym priorytetem są osoby z mniej uprzywilejowanych środowisk, jednak chcemy umożliwić każdemu łatwy dostęp do pomocy, podczas drogi na zagraniczne uczelnie – odpowiada Wojciech Łabuń.

Inicjatywy Project Access Polska 

Podstawowym działaniem organizacji jest program mentoringowy, który umożliwia indywidualną pracę z opiekunem. Rolę mentorów pełnią głównie studenci i absolwenci najlepszych brytyjskich uczelni, ale grono to dynamicznie się rozszerza o kolejne kraje europejskie, takie jak Niemcy, Holandia i Francja. Mentorzy dobierani są na podstawie zainteresowań oraz przedmiotów, które chcą studiować kandydaci.

Aby w pełni pokryć upodobania przyszłych studentów, fundacja organizuje również inne programy jak np. Bootcamp, myOXperience oraz warsztaty edukacyjne. Mają one na celu uzupełnienie wsparcia mentorskiego. 

Bootcamp jest to obóz dla ok 40 osób, organizowany w podwarszawskiej miejscowości Jabłonna. Polscy uczniowie mają możliwość uczestnictwa w pokazowych zajęciach, poprowadzonych przez mentorów z Oxfordu i Cambridge. – Pandemia pokrzyżowała wiele planów, jednak nie zawieszamy swoich działań, a tegoroczny Bootcamp odbędzie się online. Z naszych statystyk wynika, że prawie 30% uczestników tego wyjazdu dostaje się na topowe brytyjskie uniwersytety – zapewnia Wojciech Łabuń.  

Kolejnym dostępnym rozwiązaniem jest projekt o nazwie myOXpierience. Głównym czynnikiem odróżniającym ten program od Bootcampu jest lokalizacja. Laureaci otrzymują możliwość tygodniowego wyjazdu na Oxford University, uczestnictwa w warsztatach i kursach akademickich oraz wsparcie doświadczonych mentorów.

Brexit vs. Polacy, aplikujący na brytyjskie uczelnie

Pierwszym aspektem, który w znaczącym stopniu wpłynął na sytuację finansową studentów z Unii Europejskiej jest podwyższenie opłat za czesne na uniwersytetach w Wielkiej Brytanii. Dotychczas kandydaci mieli przywilej korzystania ze stawek oferowanych Brytyjczykom, jednak obecnie opłaty te zwiększyły się nawet kilkukrotnie. Kolejnym czynnikiem jest utrata dostępu do rządowego finansowania kredytów studenckich w Wielkiej Brytanii. Studenci będą zmuszeni do korzystania z kredytów na rynkach komercyjnych, które wypadają niekorzystnie na tle wcześniej dostępnej opcji. Liczba aplikacji pochodzących z Unii Europejskiej spadła w tym roku o 40% i warto podkreślić, że nie uwzględnia to osób aplikujących na studia magisterskie, które jeszcze podlegały staremu systemowi finansowania. 

– Anglia, niestety, staje się powoli niedostępna dla osób nieuprzywilejowanych finansowo. Niektóre uczelnie, takie jak Cambridge czy Oxford mają w planach wprowadzenie pomocy finansowej w formie stypendiów, jednak będą one zdecydowanie niższe i trudniej osiągane – odpowiada Marcin Bąk.

Nowe kierunki i szanse w post-brexitowym świecie? 

Dotychczas Wielka Brytania stanowiła jedną z najpopularniejszych destynacji polskich uczniów, rozważających studia za granicą. Z powodu Brexitu i wprowadzonych ograniczeń, coraz więcej osób decyduje się jednak na wybór innej lokalizacji studiów. Organizacja stara się pokazać Polakom uczelnie, które są odpowiednikami najlepszych brytyjskich uniwersytetów. Poprzez poradniki, webinary oraz program mentoringowy, członkowie fundacji pomagają przełamać bariery informacyjne i wskazać ambitnym uczniom atrakcyjne rozwiązania dostępne w innych krajach europejskich. 

Na facebookowym fanpage’u Project Access dostępny jest ranking uniwersytetów, zawierający zestawienie najlepszych europejskich uczelni, które mimo różnorodnej specyfiki pozwolą na odnalezienie szkoły dopasowanej do wymagań i oczekiwań kandydatów.  Regularnie prowadzone są również webinary edukacyjne, mające na celu poszerzenie wiedzy Polaków, na tematy związane z edukacją wyższą za granicą. 

Zapraszamy do wysłuchania całego nagrania i lepszego zapoznania się z fundacją Project Access Polska. 

https://fb.watch/5sXEPOdVCs/

Udostępnij na:

Share on facebook
Udostępnij
Share on twitter
Udostępnij
Share on linkedin
Udostępnij
Share on facebook
Share on twitter
Share on google
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email